Vid Salens strand – fototävling 2017

Efter en förra årets tävling med stränga regler ger vi nu alla naturfotografer nästan fria tyglar. Vid Salens strand kan tolkas på många sätt och eftersom strandlinjen är lång finns det väldigt många platser att väja på. Och som vår affisch med den historiska kartan antyder, så går det bra att anlägga ett historiskt perspektiv. Salens strand har ju inte alltid legat där den ligger idag.

Det krävs absolut ingen avancerad fotoutrustning för att ta en vinnarbild. Det är motivet och kompositionen som räknas och vid utomhusfotografering brukar ju även enklare mobiltelefoners kameror ge bra bilder. Så det finns goda möjligheter att fånga ett motiv i flykten, med den kamera som råkar finnas till hands.

Passa på att börja fotografera redan nu, så har du många bilder att välja från framåt vintern när det är dags för inlämning.

Regler

• Du får lämna in högst tre foton.
  • De ska passa in under rubriken ”Vid Salens strand”.

Tekniskt

Dina foton ska ha filformatet jpg (jpeg) och filstorleken ska vara 2–10 MB. Det betyder att det går att skicka obearbetade bilder från mindre kameror, men det är givetvis fullt tillåtet att beskära bilderna och göra smärre justeringar av ljusnivåer etc.

Juridiskt

En bilaga som ska skickas in med bilderna (se nedan om följebrevet).

Fototävlingen är öppen för alla; medlemskap i föreningen är alltså inte ett krav.

Skicka in

Hämta följebrevet, dvs filen som ska fyllas i med information om dig själv och dina foton. Följ instruktionerna.

Sänd dina 3 bildfiler och det ifyllda och inskannade eller fotograferade följebrevet till alvestanatur@gmail.com, senast den 31 december 2017.

Vad händer sedan?

Fotona kommer att bedömas av en jury ur fotografiskt, konstnärligt, biologiskt och socialt perspektiv. Juryn består av Anders Olsson (utställningsansvarig på Utställningshallen i Alvesta kommun) och Björn Martinsson (styrelseledamot av Naturskyddsförening Alvesta)

Vinnarna presenteras i januari 2018 och får visa sina bildserier vid soppkvällen i slutet av månaden. Fina priser utlovas, precis som förra gången.