Rapport banvallsleden 1 juni

Banvallsleden 1 juni Björkemo, Vislanda

”I lördags samlades vi med lupp, insektshåv och flora för att inventera en sträcka av Banvallsleden.

Vägkanten såg väldigt alldaglig och ordinär ut från håll men med många ögon upptäckte vi en stor mångfald av både växter, insekter och fåglar. Vi fick se åkervädd, svinrot, ärenpris och många fler vackra växter. Vi sprang efter och till slut fångade smultronvisslare, grönsnabbvinge, tosteblåvinge  i håven. Vi fick också lyssna på fin sång från trädtopparna. Var det en busksångare eller en härmsångare som sjöng för oss på slutet?

Det var en trevlig utflykt där vi lärde oss nya arter av varandra och har nu registrerat en ny artrik sträcka i Världens längsta blomsteräng! Vi kommer meddela kommunen om den väderfulla vägkanten och föreslå en sen slåtter för att låta alla växter blomma, fröa av sig och låta insekterna frodas bland blommorna.”

Nedtecknat ac Cloé Lucas