Soppkvällen 2018 handlade om Kloster

Måndagen 29/1 2018 hölls på Kulturkällaren i Alvesta en föreläsnings-, sång- och soppkväll med titeln ”Kloster – ett paradis för sångfåglar”. Arrangör var Naturskyddsföreningen i Alvesta i samarbete med Benestads hembygdsförening och Alvesta kommun.

Huvudattraktion var Harald Petersson som berättade om Klosters röstskola, ett föredrag med många historier och kul detaljer om människorna, verksamheten, byggnaderna och musiken. Harald talade också om sitt eget engagemang och arbete för området. Bland publiken fanns flera med egna minnen och upplevelser från Kloster.

Harald Pettersson håller föredrag om Klosters röstskola.

Minnet av Klosters röstskola gjordes än mer levande genom musik och sång framförd av Josephine Hall och Sven Rydgård, med bl.a. visor av Åke Nygren, en av dem som ledde röstskolan.

Kvällens andra föredrag var Per Darell som berättade om Klosters natur, de gamla ekarnas biologiska mångfald, fågellivet, geologin, och uppkomsten av nya ekosystem efter sjöns sänkning.

Under kvällen serverades soppa från Café St. Clair, och pristagare i Naturskyddsföreningens och Alvesta kommuns fototävling ”Vid Salens strand”, presenterades. Vinnare blev Thomas Hedrén från Gemla som i sina bilder fångat natur, ljus och känsla vid Salens stränder.

Ungefär 75 personer kom till Kulturkällaren denna kväll.

Soppa serveras.

Thomas Hedrén vann fototävlingen ”Vid Salens strand”.