Aktiviteter 2020

• 27 januari kl. 18:30. Soppkväll 2020 – Tema Afrika. Kulturkällaren, Alvesta.
  • 17 mars kl. 18:30: Kretsstämma med bytarekväll. Ta med dig en sak som du tror att någon annan kan ha glädje av, ex bok, kaffekokare….. och så får du ta en sak med dig hem. Equmeniakyrkan i Alvesta, Storgatan 36.
  • April: Ev. utflykt till Emåns ekomuseum i Bodafors tillsammans med Växjökretsen.
  • 10 maj kl. 10-15. Handla miljövänligt-gruppen är på Hållbara Blädinges Trädgårdsdag på Tyrolen. Vi gör och säljer bivaxdukar, bihotell och lavendelpåsar, samt ger bort fröpåsar. Intjänade pengar ska delas lika på bi-projektet och lokalavdelningen.
  • 26 april. Mossexkursion till Osaby.
  • 22 maj kl. 10. Biologiska mångfaldens dag. Vandring längs Spånens strand, genom hasselskogen upp till stallet och dess betesmarker. Vilken artrikedom finns i Spåningslanda? En spännande upptäcktsfärd under en vacker årstid. Samling parkeringen vid Spånens badplats, Alvesta.
  • 14 juni kl. 10-13. De vilda blommornas dag, i samarbete med Smålands Flora. På Hults gård möter vi fantastiskt rika blomsterängar och beteshagar med många ängsblommor. Dessutom bjuds på fjärilar, bi- och humlesurr. Parkera vid Hults gård, Blädinge.  Medtag egen matsäck och växtflora. Gärna kamera för foto av växter och insekter. Guide: Martin Sallnäs.
  • 25 juni kl. 17-19. Hållbart byggande på Tyrolen. Vi besöker Folkhögskolekursen Hållbart byggande/Tiny House på Tyrolen. Kursledaren och snickaren  Ola Chandrakai berättar om hållbart byggande och vi tar del av kursdeltagarnas erfarenheter. Medtag egen fikakorg.
  • 19 juli. Knärot-exkursion i samarbete med Kojta- och Mellansjöns förening. Guide Tobias Ivarsson.
  • 20 september. Exkursion till Hörnebo skiffergruva tillsammans med Växjökretsen. Miljön i brottet är en mycket spännande upplevelse. Vi tittar på geologin, kärlväxter, mossor och svampar. Har vi tur kanske några musikanter dyker upp. Guider är Tomas Hallingbäck och Per Darell. Samling på parkeringen vid Norrtull i Växjö kl 09:00, eller parkeringen vid brottet i Hörnebo. Hörnebo skiffergruva ligger ca 7 km nordväst om Ramkvilla längs vägen mot Huluboda, Vetlanda kommun.
  • 27 september. Höstvandring runt Mellansjön i samarbete med Kojta- och Mellansjöns förening.
  • 10 oktober kl. 10. Besök på Alvesta Biogasanläggning. Guidning och information. Anmälan nedan senast 5 oktober.

Anmäl dig här (då anmälan krävs)

Aktiviteter från tidigare år?

Aktiviteter från tidigare år finns här.