• 27 januari kl. 18:30. Soppkväll 2020 – Tema Afrika. Kulturkällaren, Alvesta.
  • 17 mars kl. 18:30: Kretsstämma med bytarekväll. Ta med dig en sak som du tror att någon annan kan ha glädje av, ex bok, kaffekokare….. och så får du ta en sak med dig hem. Equmeniakyrkan i Alvesta, Storgatan 36.
  • 10 maj kl. 10-15. Handla miljövänligt-gruppen är på Hållbara Blädinges Trädgårdsdag på Tyrolen. Vi gör och säljer bivaxdukar, bihotell och lavendelpåsar, samt ger bort fröpåsar. Intjänade pengar ska delas lika på bi-projektet och lokalavdelningen.
  • 22 maj kl. 10. Biologiska mångfaldens dag. Vandring längs Spånens strand, genom hasselskogen upp till stallet och dess betesmarker. Vilken artrikedom finns i Spåningslanda? En spännande upptäcktsfärd under en vacker årstid. Samling parkeringen vid Spånens badplats, Alvesta.
  • 14 juni kl. 10-13. De vilda blommornas dag (anmälan stängd), blir p.g.a. Covid-19 en blomstervandring med max 20 deltagare istället. På Hults gård möter vi fantastiskt rika blomsterängar och beteshagar med många ängsblommor. Dessutom bjuds på fjärilar, bi- och humlesurr. Parkera vid Hults gård, Blädinge.  Medtag egen matsäck och växtflora. Gärna kamera för foto av växter och insekter. Guide: Martin Sallnäs.
  • 25 juni kl. 17-19. Hållbart byggande på Tyrolen. INSTÄLLT. Vi besöker Folkhögskolekursen Hållbart byggande/Tiny House på Tyrolen. Kursledaren och snickaren  Ola Chandrakai berättar om hållbart byggande och vi tar del av kursdeltagarnas erfarenheter. Medtag egen fikakorg.
  • 19 juli. Knärot-exkursion i samarbete med Kojta- och Mellansjöns förening. Vi vandrar förbi Gamla Prästgården, över Gransboda och vidare till ett naturvårdsområde där vi förhoppningsvis får beskåda blomningen av ett nyligen upptäckt bestånd av den sällsynta orkidén knärot. Ciceroner är Tobias Ivarsson och Per Darell.
  • 20 september. Exkursion till Hörnebo skiffergruva tillsammans med Växjökretsen. Miljön i brottet är en mycket spännande upplevelse. Vi tittar på geologin, kärlväxter, mossor och svampar. Har vi tur kanske några musikanter dyker upp. Guider är Tomas Hallingbäck och Per Darell. Samling på parkeringen vid Norrtull i Växjö kl 09:00, eller parkeringen vid brottet i Hörnebo. Hörnebo skiffergruva ligger ca 7 km nordväst om Ramkvilla längs vägen mot Huluboda, Vetlanda kommun.
  • 27 september. Höstvandring runt Mellansjön i samarbete med Kojta- och Mellansjöns förening. Vi följer det röda spåret som bl.a. går över en grusås med 150-åriga tallar och tillbaka utefter Mellansjöns västra strand.
  • 10 oktober kl. 10. Besök på Alvesta Biogasanläggning. Guidning och information. Anmälan nedan senast 5 oktober.
  • 18 oktober kl. 09 Mossornas Dag i Osaby. Under ledning av mosskännaren Per Darell beger vi oss ut i Osabys skogar för att ta del av mångfalden inom denna spännande artgrupp. Promenad ca 1km. Samling på parkeringen vid Norrtull i Växjö kl.09:00. Arrangeras av Naturskyddsföreningen i Växjö och Alvesta tillsammans med Mossornas Vänner.

Anmäl dig här (då anmälan krävs)

Aktiviteter från tidigare år?

Aktiviteter från tidigare år finns här.