Mångfald i skogen Söndag 13 mars 14-17

Mångfald i skogen – är det en rikedom vi behöver?

Söndag den 13 mars, 14 – 17

Vad är egentligen en skog? Vilka är skillnaderna mellan skog och granplantering? Sverige har ett rykte om sig att vara ett naturvänligt land och vårt lands yta består av ca 70% skogsmark. Personer som vill marknadsföra vårt land talar gärna om att vi har många naturreservat men sällan om hur stor del av skogsmarken som är skyddad. Varför då? Vi har idag 7 % skyddad skogsmark i hela landet, varav endast 3,8 % är produktiv skog. Naturvårdsbiologisk forskning säger att minst 20% av den svenska skogen måste skyddas för att det svenska skogseko- systemet och dess mångfald av arter ska kunna leva vidare i framtiden. I vårt land finns idag många arter med starkt minskande numerär, jämfört med vad de skulle haft i naturligt tillstånd. Gör det någonting om vi skapar enfald i vår natur? Hur kommer våra liv att förändras med en minskad mångfald i naturen? Vad tycker du?

En av landets erkända skogskännare kommer: Rebecka LeMoine, biolog, arbetar vid Calluna AB i Östergötland med bla naturvärdesbedömningar. Hon har ett rejält engagemang för skog och natur och lägger även många ideella arbetstimmar på detta. Föredrag och samtal om skog.
Per Darell biolog och Johan Marand artkunnig, båda skickliga på arter och inventering av skog, de kommer från Naturskyddsföreningen i Alvesta och håller workshop om mossor och lavar där du får uppleva förtjusande arter, se med lupp och titta i mikroskop.

Arrangör: Tankarnas trädgård i samarbete med Mångfaldsnätverket i Kronoberg, Naturskyddsföreningen i Växjö och Alvesta.

Plats: Fria ordets hus, Kungsgatan 29 c.