Utflykten med tema återbruk och källbesök

Naturskyddsföreningen i Alvesta och Växjö har söndagen 31 mars varit på utflykt med tema återbruk för hus och besök vid källa. Resan började hos Stefan Holmberg på Wederlöfs byggnadsvård, som för över tio år sedan beslutat  att inrikta sitt företag på hållbart byggande. Förutom försäljning av schysst material för byggnadsvård finns en avdelning för återbruk, där fönster är den stora produkten.

Vid Tors källa, nära Torne, guidade källexperten Roland Bengtsson oss. Källans rika flöde 2,5 l/sek uppmättes samt temp och pH-värde. Här vid källan tillbringade, enligt äldre sagesmän, traktens ungdomar midsommarnatten.

Foto: Inger Lundberg

Därefter tog Karin och Oskar Lindkvist emot oss i sitt 1800-talshus i Torne by. Karin visade på gammaldags puts gjord av lera, sand, halm, gödsel och vatten vilket vi också fick se, applicerat på en vägg i kattvinden. Karin visade och berättade också om renovering av gamla fönster och mycket annat om deras varsamma renovering huset. Nästan 30 personer från Alvesta och Växjö deltog i utflykten.

Foto: Karin Sahlström

1 thoughts on “Utflykten med tema återbruk och källbesök