Biologiska mångfaldens dag – Sveriges nya högtidsdag för naturen firas i Alvesta

I Alvesta firar Naturskyddsföreningen den 22 maj kl. 18:00 Biologiska mångfaldens dag med en kväll i ängen vid Prästgården. Ängen har slagits med häst och slåttermaskin de senaste tre åren. Vi är nyfikna på hur mångfalden utvecklats, och hoppas få se humlor, bin och fjärilar.

Slåtter med häst i ängen vid Prästgården. Foto: Per Darell

Humlesafari, fladdermuslyssning, fjärilsbingo, krypletning och fågelvandring – den 22 maj uppmärksammas den internationella FN-dagen Biologiska mångfaldens dag med en mängd olika evenemang. På bara två år har dagen etablerat sig som en av Sveriges största naturhögtider och i år arrangerar naturorganisationer, kommuner, skolor, myndigheter och privatpersoner över 200 aktiviteter runt om i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Det görs både för att visa upp vår artrika natur och för att uppmärksamma en av vår tids stora ödesfrågor – den oroväckande snabba förlusten av biologisk mångfald.

En artrik och varierad natur är en viktig försäkring inför framtiden. FNs vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald (IPBES) slog i sin senaste rapport fast att naturen och den biologiska mångfalden utgör ett säkerhetsnät, som är ”ansträngt till bristningsgränsen”. Den uppmärksammade IPBES-rapporten konstaterade att skydd och återskapande av natur är viktiga delar av lösningarna både för klimatkrisen och mänskligheten.

För att uppmärksamma frågan om biologisk mångfald startades för två år sedan ett initiativ för att etablera Biologiska mångfaldens dag som en naturtemadag med fokus på artrikedom. Redan första året engagerade sig Sveriges naturföreningar, kommuner, länsstyrelser, naturum och mängder av privatpersoner. I fjol arrangerades det över 190 aktiviteter i samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj och i år sker en bra bit över 200 evenemang runt om i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Kontakt:
Per Darell, 072-5086686