Samarbete med ICA i Moheda för att hjälpa pollinatörer

Utan bin och andra pollinerande insekter skulle det finnas betydligt färre varor på livsmedelsbutikernas hyllor. En tredjedel av den mat vi äter är pollinerad av bin. Samtidigt kämpar de för sin överlevnad. Bara i Sverige är en tredjedel av våra 270 vilda biarter på väg att försvinna. Gifter, matbrist, ett förändrat landskap och klimatförändringar hotar våra vilda trädgårdsmästare. Det kan få allvarliga konsekvenser för mänskligheten och den biologiska mångfalden.

En tredjedel av våra 270 vilda biarter på väg att försvinna.

Naturskyddsföreningen och ICA Stiftelsen samarbetar under 2021 inom ramen för kampanjen Operation: Rädda bina. Målsättningen är att bidra till starkare biologisk mångfald genom att bland annat sprida kunskap och förståelse om binas behov och akuta situation. Samarbetet går ut på att genom olika lokala aktiviteter mellan Naturskyddsföreningens kretsar och den lokala ICA-handlaren sprida kampanjens budskap. ICA Stiftelsen står för finansiering av projektet och bivänliga blommor kommer att generera ett bidrag till Naturskyddsföreningens arbete för biologisk mångfald.

Vi finns på ICA Grytan i Moheda 28-29 maj

Naturskyddsföreningens Alvesta-krets kommer att finnas på växtmarknaden utanför ICA Grytan i Moheda fredag den 28 maj kl. 13-17 och lördag 29 maj kl 10-13. Vi kommer vara i ett av tälten och informera och visa lämpliga växter för trädgården, sådana som gillas av bin och andra pollinatörer. Växterna kommer också kunna köpas som frö eller plantor. Det kommer även finnas en tipsrunda för barn. Dessutom informerar vi om Handla Miljövänligt-gruppen och vår verksamhet i kommunen.

Några exempel på ettåriga växter som gillas av pollinatörer: blåklint, gurkört, facelia (honungsört), luddvicker, bovete, koriander.

Kontaktperson, Naturkyddsföreningen
Ingrid Jonasson, tel 073 025 2050

Operation Rädda bina

Operation Rädda bina genomfördes utanför ICA Grytan Moheda som planerat. Vi delade ut informationsbroschyrer och fröpåsar med ängsblommor. Vi hade en tipspromenad som också en klass i Mohedaskolan gick i veckan. Mycket bra samarbete med ICA Grytan, stort tack!