Höstaktiviteter 2022

Höstaktiviteter – kolla alltid på vår hemsida för ändringar

Miljövänliga veckan startar vi den 1 oktober.

• En liten utställning om veckans tema ”Den miljövänliga frukosten” på Moheda och Alvesta bibliotek. Utställningarna pågår åtminstone 2 veckor!
  • TaGe-hylla på Alvesta bibliotek. Hyllan där man tar vad man behöver och ger det man har över. Nu gäller det barnsaker, men inga kläder och böcker. Hyllan kommer att finnas där t.o.m. den 25 nov .

Måndagen den 10 oktober   Stoppa överfisket! Föredrag om fisket i våra hav.

Plats Växjö. IOGT-NTO, Sigfridssalen. Kl 18.00

Världshaven töms av ett fåtal dominerande fiskeflottor, ekosystem kollapsar och situationen hotar miljarders människors tillgång till mat. Vi vill hjälpa till att sprida information och skapa opinion tillsammans med riksföreningen. En representant från Naturskyddsföreningen föreläser och ger fördjupning i ämnet. Diskussion och fika efteråt. Arr. Växjökretsen Naturskyddsföreningen

Lördagen den 15 oktober kl 12.00 – 14.00 Klädbytardag i Alvesta!

Plats: Utställningshallen, järnvägsstationen

Inlämning av kläder: Utställningshallen: fredagen den 14 oktober   kl 16.00 -18.00 samt lördagen den 15 oktober kl 10.00 – 11.00. Du får komma med högst 5 plagg, barn-vuxen. Plaggen ska vara hela och rena. Sen får du, utan kostnad, hämta högst 5 plagg på lördagens eftermiddag.

Vill du hjälpa till med Klädbytardagen, mejla oss: alvesta@naturskyddsforeningen.se

Översiktsplanen torsdag 20 oktober kl 19.00 på Folkets hus café   INSTÄLLT!! Flyttas till annat datum

Synpunkter och diskussion om kommande översiktsplan för Alvesta kommun.

Ansvarig: Per Darell

Johan Eklöf 8 november 18.00 Moheda bibliotek

Lyser vi bort den biologiska mångfalden, om nattens ekologi och ljusföroreningar

Moheda bibliotek

Småländska kontinuitetsskogar. Tobias Ivarsson berättar och visar

bilder Måndag 14 november kl 18.00. Sigfridssalen IOGT-NTO, Växjö

Tobias är naturvårdsbiolog och arbetar som egen företagare. Tobias har gedigen kunskap i de flesta områden gällande natur
och naturvård. Ikväll berättar han om sitt arbete med kontinuitetsskogar i Småland. Det kommer bland annat att
handla om kalkbarrskogar, sandtallskogar och kalkbokskogar.

Per Jiborn talar om skog, naturskydd och turism. Måndag 5 december kl 18.00

Per Jiborn är naturturismexpert som lagt mycket energi på att granska bl. a. Sveaskogs skogspolicy talar ikväll om skog, naturskydd och turism anpassat utifrån Kronoberg. Ambitionen är att ge en plattform av fakta och argument for fortsatt arbete med skogsfrågor.

Arrangör: Naturskyddsföreningarna i Alvesta och Växjö

Plats: IOGT-NTO, Sigfridssalen. Ansvarig: Lena Loren tel 076-1363225